Statut
Statut przedszkola niepublicznego “Galaktyka Dzieci” w Krakowie
STATUT PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNEGO
„GALAKTYKA DZIECI“
- Postanowienia ogólne
- Cele i zadania Przedszkola
- Organy Przedszkola
- Organizacja Przedszkola
- Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
- Rodzice (prawni opiekunowie) i wychowankowie Przedszkola
- Zasady rekrutacji i skreślania dziecka z listy wychowanków
- Źródła finansowania placówki i zasady odpłatności
- Zasady ochrony danych osobowych
- Postanowienia końcowe
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
- 1
Niniejszy statut określa zasady funkcjonowania, cele i zadania placówki oświatowej zwanej w dalszej treści Przedszkolem, którego pełna nazwa brzmi: Przedszkole Niepubliczne „Galaktyka Dzieci“.
Przedszkole jest placówką niepubliczną.
Osobą prowadzącą przedszkole jest Galaktyka sp z o. o.
Siedziba Przedszkola znajduje się pod adresem: ul. Radzikowskiego 100J/2 31-315 Kraków.
Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje Małopolski Kurator Oświaty w Krakowie.
- 2
Przedszkole działa na podstawie:
- Ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2017 r. poz. 2198, 2203 i 236 );
- Ustawy z 14 grudnia 2016 r.- Prawo oświatowe,(Dz.U. 2017, poz. 59, 949);
- Ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. 1998 nr 21, poz. 94 ze zm.);
- Ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2014, poz. 121);
- rozporządzeń wykonawczych do ustawy Prawo oświatowe, dotyczących placówek niepublicznych,
- niniejszego statutu.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania Przedszkola
- 3
Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa.
Celem Przedszkola jest:
- wspomaganie i ukierunkowanie indywidualnego rozwoju dziecka zgodnie z jego potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym,
- współdziałanie z rodziną w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do podjęcia nauki szkolnej,
- udzielenie dzieciom, ich rodzicom oraz Nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej na podstawie obowiązujących przepisów,
- umożliwianie dzieciom pomocy podtrzymywania tożsamości narodowej, etnicznej i kulturowej.
- 4
Zadania wynikające z przepisów prawa Przedszkole realizuje w szczególności w zakresie:
- udzielania dzieciom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- zapewnienia opieki dzieciom stosownie do ich potrzeb,
- współdziałania z rodziną w wychowaniu dzieci i przygotowania ich do nauki szkolnej,
- umożliwiania dzieciom podtrzymywania tożsamości narodowej, etnicznej, kulturowej i językowej,
- organizacji działalności innowacyjnej.
- 5
Wspomaganie rozwoju, wychowanie i kształcenie dzieci Przedszkole realizuje w następujących obszarach działalności edukacyjnej:
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci – porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
- Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie do utrzymania ładu i porządku.
- Wspomaganie rozwoju mowy.
- Wspieranie dzieci w rozwoju czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie oraz swojego otocznia.
- Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
- Kształtowanie u dzieci dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
- Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem, muzyka, śpiew, rytmika, tańce, różne formy plastyczne.
- Wychowanie w duchu sportowym – udział w różnych zajęciach ruchowych,m.in. sztuki walki, gry zespołowe, gimnastyka.
- Wychowanie poprzez naukę – zajęcia edukacyjne i naukowe, robotyka, technika, dziecko w relacji z różnymi mediami.
- Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
- Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i unikaniu zagrożeń.
- Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt oraz otaczającego środowiska.
- Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
- Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
- Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
- 6
Dyrektor Przedszkola organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla dzieci we współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi polegającą na:
- rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ,
- rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych,
- pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w formie kierowania na badania psychologiczno-pedagogiczne.
- 7
Przedszkole wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do szkoły:
- organizuje współpracę z Rodzicami,
- zapoznaje Rodziców z zadaniami Przedszkola,
- zasięga opinii Rodziców w sprawach dotyczących wychowania, opieki oraz nauczania – uzgadnia kierunki i zakres realizowanych zadań,
- udziela Rodzicom bieżących informacji o rozwoju i postępach dziecka,
- wspiera Rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz doskonaleniu umiejętności wychowawczych,
- kreuje sytuacje sprzyjające rozwijaniu samodzielności oraz kształtowania nawyków higienicznych u dziecka,
- zapewnia warunki do realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
- stwarza okoliczności sprzyjające podjęciu wczesnej nauki języków obcych,
- umożliwia zdobycie różnorodnych doświadczeń, wpływających stymulująco na rozwój dziecka,
- stwarza sytuacje edukacyjne sprzyjające zdobywaniu umiejętności czytania i pisania oraz poznawania, stosowania i tworzenia symboli i znaków.
- 8
Przedszkole organizuje opiekę nad dziećmi, a w tym:
- organizuje atmosferę akceptacji i bezpieczeństwa,
- podtrzymuje działania sprzyjające promocji i ochronie zdrowia,
- przekazuje wiedzę o zdrowym stylu życia,
- uczy zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka,
- zapewnia stałą opiekę ze strony Nauczyciela zarówno w czasie zajęć w placówce, jak i poza terenem Przedszkola,
- tworzy warunki sprzyjające spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej,
- zapewnia organizację wycieczek zgodnie z odrębnymi przepisami,
- stwarza optymalne warunki opieki i wychowania każdemu dziecku,
- uwzględnia indywidualne potrzeby dziecka, dba o zapewnienie równych szans, umacniania wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu,
- zapewnia warunki do rozwijania samodzielności, dążenia
do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie
i za najbliższe otoczenie, - stwarza okoliczności do harmonijnego rozwoju fizycznego jak
i bezpiecznego postępowania orazkształtowania nawyków prozdrowotnych.
- 9
Przedszkole wspomaga i ukierunkowuje wszechstronny rozwój dzieci w kontaktach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym poprzez:
- tworzenie okazji do poznawania świata przyrody,
- upowszechnianie wiedzy ekologicznej oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska,
- stwarzanie warunków do podejmowania działań twórczych
i artystycznych, - współpracę z instytucjami kulturalnymi,
- budzenie zainteresowań otaczającym światem,
- wspieranie samodzielnych działań dzieci,
- kształtowanie umiejętności obserwacji, ułatwianie rozumienia zjawisk zachodzących w otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym, technicznym i naukowym,
- rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej i wyrażania własnych myśli i uczuć,
- kształtowanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej i
- 10
Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie tożsamości narodowej, etnicznej i kulturowej poprzez:
- dbanie o kulturę języka polskiego,
- organizowanie uroczystości o charakterze narodowym
i regionalnym, - tworzenie tradycji Przedszkola,
- zapoznawanie dzieci z historią i symbolami narodowymi,
- przybliżanie tradycji, zwyczajów i kultury regionu,
- stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych, sprzyjających rozumieniu i przeżywaniu wartości uniwersalnych.
- 11
Podstawowe formy działalności Przedszkola to:
- zajęcia edukacyjne organizowane z całą grupą,
- zajęcia w modułach sportowych, artystycznych i naukowych,
- zajęcia stymulujące organizowane w małych zespołach,
- spontaniczna działalność dzieci,
- prace porządkowe i samoobsługowe,
- współpraca z placówkami kulturalno-oświatowymi ,
- współpraca z Rodzicami i opiekunami prawnymi,
- aktywizacja dzieci poprzez wycieczki, wyjścia i spacery.
- 12
Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę:
- Każda grupa wiekowa powierzona jest opiece Nauczyciela i pomocy nauczyciela.
- Wycieczki, spacery i inne wyjścia organizowane są zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem MEN.
- 13
Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z Przedszkola:
- Rodzice lub prawni opiekunowie dziecka mają obowiązek osobistego przyprowadzania i odbierania dziecka oraz są odpowiedzialni za jego bezpieczeństwo w drodze do Przedszkola i z Przedszkola do domu.
- Rodzice lub prawni opiekunowie dziecka powinni w szatni przygotować je do pobytu w Przedszkolu, a następnie przekazać bezpośrednio pod opiekę Nauczyciela. Od momentu przekazania dziecka odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo ponosi Przedszkole.
- Dzieci może być w przyprowadzone lub odebrane przez inną osobę dorosłą wyłącznie na podstawie pisemnego upoważnienia (prawnych opiekunów) – upoważnienia pozostają w dokumentacji Przedszkola.
- Dyspozycja dotycząca zakazu odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być stwierdzona stosownym orzeczeniem sądowym.
- Osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu, narkotyków ani innych substancji odurzających.
- Odbieranie dziecka z Przedszkola następuje poprzez przekazanie dziecka przez Nauczyciela pod opiekę osobie odbierającej. Od momentu przekazania dziecka odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo ponosi osoba odbierająca.
- Do Przedszkola nie przyjmuje się dzieci chorych, a w przypadku zachorowania dziecka na terenie Przedszkola powiadamia się o tym Rodziców. Mają oni obowiązek odebrać dziecko z Przedszkola i zapewnić mu opiekę medyczną.
- Każde podawanie leków w Przedszkolu, w szczególnie uzasadnionych przypadkach (choroby przewlekłe), powinno się odbywać na pisemne życzenie rodziców. Rodzice powinni przedstawić zaświadczenie lekarskie, określające nazwę leku, dawkę, częstotliwość podawania i okres leczenia.
- W Przedszkolu nie mogą być stosowane wobec dzieci żadne zabiegi lekarskie, poza udzielaniem pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.
- W uzasadnionych przypadkach (losowych, zagrożenia życia dziecka) Przedszkole powiadamia rodziców i wzywa pogotowie. Dziecko zostaje powierzone opiece lekarskiej (np. lekarzowi z karetki pogotowia) i do czasu pojawienia się rodziców (opiekunów prawnych) pozostaje w obecności Nauczyciela lub Dyrektora.
- W przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy Przedszkola, Nauczyciel powinien telefonicznie powiadomić o tym fakcie Rodziców dziecka (opiekunów prawnych).
W przypadku, gdy pod wskazanymi numerami telefonów (praca, dom) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu Rodziców (prawnych opiekunów), Nauczyciel oczekuje z dzieckiem w placówce przedszkolnej przez jedną godzinę. Po upływie tego czasu, powiadamia najbliższy komisariat policji o niemożności skontaktowania się z Rodzicami (prawnymi opiekunami).
- 14
Przedszkole zapewnia dzieciom odpłatne, całoroczne ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków, w ramach polisy z wybranym ubezpieczycielem.
ROZDZIAŁ III
Organy przedszkola
- 15
Organami Przedszkola są:
- Dyrektor.
- Osoba Prowadząca.
- Rada Pedagogiczna.
- 16
Do zadań Dyrektora Przedszkola należy:
- kierowanie bieżącą działalnością opiekuńczą, wychowawczą i dydaktyczną przedszkola,
- reprezentowanie Przedszkola na zewnątrz,
- opracowanie statutu Przedszkola oraz wprowadzanie w nim zmian i uchwalanie nowego statutu,
- zapewnienie Dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w Przedszkolu,
- prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji przebiegu procesunauczania,
- w porozumieniu z OsobąProwadzącą decydowanie o zatrudnianiu i zwalnianiu pracowników pedagogicznych, administracji i obsługi, ustalanie dla nich zakresów ich obowiązków służbowych,
- przyznawanie pracownikom nagród i kar porządkowych,
- współpraca z Rodzicami oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę Przedszkola,
- nadzór i koordynacja zaopatrzenia Przedszkola,
- organizowanie zajęć dodatkowych, wycieczek i innych form rekreacji,
- przyjmowanie oraz skreślanie dzieci z listy uczęszczających do Przedszkola zgodnie z ustalonymi w statucie zasadami,
- w porozumieniu z Osobą Prowadzącą:
– coroczne ustalanie składników opłaty za pobyt Dziecka w Przedszkolu oraz wysokości opłat wnoszonych przez Rodziców z tytułu uczęszczania dziecka do placówki;
– ustalanie wysokości opłat za uczestnictwo Dzieci w zajęciach dodatkowych oraz innych formach proponowanych przez placówkę w ramach dodatkowej oferty opiekuńczej, wychowawczej, edukacyjnej i rekreacyjnej Przedszkola,
- informowanie Dyrektora szkoły rejonowej o niespełnieniu przez dziecko zapisane do placówki obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego,
- zarządzanie Przedszkolem i wykonywanie innych zadań przewidzianych dla tego stanowiska regulowanych przepisami prawa oraz podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach nieprzekazanych pracownikom Przedszkola,
- ustalenie zakresu obowiązków zastępcy dyrektora, reprezentującego placówkę i Dyrektora, w przypadku jego nieobecności,
- jako administrator danych osobowych, w zakresie niezbędnym dla realizacji swoich zadań i wykonania umów, przetwarzanie danych osobowych zgodnie z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 24 maja 2018 r. (Dz. U. Z 2018r., poz.1000) i Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
- 17
Osobą prowadzącą Przedszkole jest Galaktyka spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ul. Radzikowskiego 100J/2 31-315 Kraków.
- 18
Do zadań Osoby Prowadzącej Przedszkole należy:
- organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Przedszkola,
- zatrudnianie Nauczycieli i innych pracowników Przedszkola oraz określanie ich warunków pracy i wynagrodzenia (zgodnie z Kodeksem pracy i Regulaminem pracy),
- zapewnienie warunków działania placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
- wykonywanie remontów obiektów oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie,
- zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej placówki, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2 – 6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekstjedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152 poz. 1223, z późn. zm.),
- wyposażenie placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, oraz wykonywania innych zadań statutowych.
- 19
Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
- opracowanie i zatwierdzenie regulaminu Rady Pedagogicznej, który nie może być sprzeczny ze statutem Przedszkola,
- planowanie i organizowanie pracy opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawczej,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych, o ile nie powodują one skutków finansowych,
- wydawanie opinii na prośbę Dyrektora Przedszkola,
- opiniowanie przydziału Nauczycielom dodatkowych czynności oraz stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego.
Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do zachowania tajemnicy we wszystkich sprawach, które mogłyby naruszyć dobro osobiste dziecka, jego rodziców, nauczycieli i innych pracowników przedszkola oraz dbałości o wysoką jakość pracy i dobre imię placówki.
ROZDZIAŁ IV
Organizacja przedszkola
- 20
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb i zainteresowań.
- Rada Pedagogiczna może przyjąć inne zasady zgrupowania dzieci w zależności od potrzeb placówki i realizacji zadań programowych.
- 21
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o:
- podstawę programową wychowania przedszkolnego opracowaną przez MEN,
- zestaw programów wybranych przez Nauczycieli, zaopiniowanych przez Radę Pedagogiczną i dopuszczonych do użytku przedszkolnego przez Dyrektora Przedszkola,
- programy własne Nauczycieli,
- indywidualne plany dydaktyczno-wychowawcze.
- Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład ustalony przez dyrektora w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, dostosowany do założeń́ programowych, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny.
Ramowy rozkład stanowi załącznik do rocznego planu Przedszkola. - Na podstawie ramowego rozkładu dnia Nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem wieku, potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Przedszkole prowadzi dla każdego oddziału dziennik zajęć, w którym udokumentowany jest przebieg pracy wychowawczo – dydaktycznej z wychowankami w danym roku szkolnym. Do dziennika wpisuje się alfabetyczny wykaz wychowanków, daty i miejsca ich urodzenia, imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów), adres ich zamieszkania oraz odnotowuje się codzienną frekwencję. Fakt przeprowadzenia zajęć Nauczyciel potwierdza podpisem.
- Dokumentacja przebiegu nauczania może być udostępniana:
- przedstawicielom organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny;
- Rodzicom (prawnym opiekunom) wychowanków,na ich życzenie, w części dotyczącej informacji o dziecku;
- 22
- Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określają plany i harmonogramy, opracowane przez dyrektora, zgodnie z wytycznymi osoby prowadzącej.
- Plany pracy Przedszkola zatwierdza osoba prowadząca
Plany pracy Przedszkola opiniuje Rada Pedagogiczna.
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok, z wyjątkiem przerw ustalonych przez osobę prowadzącą Przedszkole.
- Placówka realizuje podstawę programową wychowania przedszkolnego w godzinach 8.00 do 16.00.
- Przedszkole otwarte jest od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00 – 18.00.
- 23
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi, również zajęć dodatkowych, w szczególności zajęć umuzykalniających oraz nauki języka obcego, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych wychowanków.
- 24
- Placówka zapewnia dzieciom zapisanym do oddziałów przedszkolnych możliwość uczestnictwa w zajęciach dodatkowych, w trakcie pobytu dziecka w Przedszkolu, zgodnie z oczekiwaniami rodziców.
- Ofertę zajęć dodatkowych, czas trwania oraz tygodniowy plan zajęć ustala i przedstawia do wiadomości Rodziców Dyrektor Przedszkola.
- Placówka może rozszerzać ofertę usług opiekuńczych, edukacyjnych, wychowawczych i rekreacyjnych w zależności od potrzeb środowiska, a także możliwości organizacyjnych i bazowych placówki.
- Przedszkole może współpracować z innymi usługowymi placówkami kulturalno-oświatowymi w celu realizacji bogatej gamy dodatkowych form edukacyjno-kulturalnych.
- Przedszkole współpracuje z innymi instytucjami oświatowymi
w Polsce takimi jak: przedszkola, szkoły podstawowe, uczelnie wyższe, dając możliwość wymiany doświadczeń zawodowych, tworząc bazę ćwiczeniową dla studentów kierunków pedagogicznych a także uwzględniając wolontariat jako formę praktyk pedagogicznych. - Przedszkole może współpracować z innymi instytucjami lokalnymi w celu organizowania działań na rzecz integracji społeczności lokalnej.
ROZDZIAŁ V
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
- 25
- W Przedszkolu Osoba Prowadząca zatrudnia Nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi, których liczba dostosowana jest do ilości dzieci objętych opieką.
- Pracownicy pedagogiczni, administracji i obsługi zatrudniani są na podstawie umowy o pracę w oparciu o przepisy prawa pracy lub inną umowę cywilno-prawną.
- Prawa i obowiązki a także zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników Przedszkola określa regulamin pracy i regulamin wynagradzania.
- 26
Dyrektor przedszkola powierza pracę w oddziale przedszkolnym przynajmniej jednemu nauczycielowi.
Warunkiem zatrudnienia na stanowisku nauczyciela jest posiadanie udokumentowanych kwalifikacji pedagogicznych, zgodnie z wymogami przepisów prawa oświatowego.
Obowiązki Nauczyciela:
- Planuje i prowadzi pracę opiekuńczą i wychowawczo-dydaktyczną w oparciu o diagnozę dziecka oraz obowiązujące w placówce plany pracy i programy nauczania;
- Odpowiada za wysoką jakość świadczonej pracy.
- Jest zobowiązany otaczać indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków, wspierając jego rozwój psychofizyczny, rozwijając zdolności i zainteresowania, utrzymując ścisły kontakt z jego rodzicami (prawnymi opiekunami) w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
- Odpowiada za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci przez cały czas ich pobytu w przedszkolu.
- Jest zobowiązany do rzetelnego wykonywania wszystkich zadań zawartych w szczegółowym zakresie obowiązków określonym przez dyrektora przedszkola, którego odpis przechowywany jest w aktach osobowych pracownika a także innych zadań, jeżeli zostały one zlecone przez dyrektora i są związane z prawidłową organizacją pracy przedszkola.
- 27
Nauczyciel ma prawo do:
- dokształcania i doskonalenia zawodowego,
- realizacji ścieżki awansu zawodowego,
- ochrony zdrowia,
- korzystania z literatury,środków dydaktycznych dostępnych w placówce,
- korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych poradni i instytucji,
- tworzenia i realizacji własnych programów nauczania, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.
- 28
Podstawowymi zadaniami pracowników administracji i obsługi jest:
- dbałość o sprawne działanie placówki jako instytucji publicznej, utrzymanie ładu i czystości w budynku oraz otoczeniu przedszkola,
- dbałość o zdrowie, bezpieczeństwo i dobre samopoczucie wszystkich wychowanków przedszkola,
- współpraca z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci,
- rzetelne wykonywanie wszystkich zadań zawartych w szczegółowym zakresie obowiązków określonym przez dyrektora przedszkola, którego odpis przechowywany jest w aktach osobowych pracownika a także innych zadań, jeżeli zostały one zlecone przez dyrektora i są związane z prawidłową organizacją pracy przedszkola.
ROZDZIAŁ VI
Rodzice (prawni opiekunowie) i wychowankowie Przedszkola
- 29
Rodzice (prawni opiekunowie) i nauczyciele współdziałają ze sobą w celu skutecznego oddziaływania edukacyjnego i wychowawczego na dziecko oraz określania drogi jego indywidualnego rozwoju. Formy współdziałania to:
- zebrania grupowe – nie rzadziej niż trzy dwa w ciągu roku przedszkolnego: we wrześniu, i czerwcu; dokładne terminy zebrań z rodzicami zostaną określone na początku roku przedszkolnego,
- kontakty indywidualne z Dyrektorem i Nauczycielami,
- zajęcia otwarte,
- spotkania ze specjalistami np.: psycholog, pedagog, lekarz itp.,
- imprezy i uroczystości przedszkolne połączone z prezentacją umiejętności artystycznych dzieci,
- warsztaty dla rodziców,
- pisemne informacje o rozwoju dziecka w formie listów i opinii,
- wycieczki,
- spotkania integracyjne, festyny,
- inne formy stosowane w pedagogice.
- 30
Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do:
- uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich dzieci,
- wychowywania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji społecznej czy materialnej,
- znajomości założeń i zadań wynikających z realizacji programu wychowania przedszkolnego w danym oddziale oraz programu rozwoju Przedszkola,
- uzyskiwania od nauczyciela rzetelnej informacji na temat rozwoju swojego dziecka, postępów edukacyjnych, wychowawczych, czy prezentowanych postaw społecznych,
- wyrażania i przekazywania osobie prowadzącej Przedszkole oraz organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy Przedszkola,
- wyrażania opinii na temat programów realizowanych przez Przedszkole oraz realizacji nowych rozwiązań pedagogicznych w pracy z dziećmi,
- uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek odnośnie przyczyn trudności wychowawczych i edukacyjnych oraz sposobów udzielania dziecku wsparcia,
- otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnej z ich potrzebami, w miarę możliwości Przedszkola,
- udziału we wspólnych spotkaniach z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez, wycieczek, spacerów, wyjść do kina, teatru i innych,
- wyrażania opinii na temat żywienia, wypoczynku, organizacji zabaw i zajęć, oraz poziomu prowadzonych zajęć dodatkowych,
- zgłaszania Dyrektorowi własnych propozycji dotyczących uzupełniającej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej i rekreacyjnej Przedszkola,
- ubezpieczenia swoich dzieci, za pośrednictwem Przedszkola, od następstw nieszczęśliwych wypadków, ponosząc jednocześnie koszty tego ubezpieczenia.
- 31
Rodzice (prawni opiekunowie) mają obowiązek:
- przestrzegać postanowień niniejszego statutu oraz regulaminu Przedszkola,
- ściśle współpracować z Nauczycielem prowadzącym grupę, w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i ustalania drogi indywidualnego rozwoju,
- zapewnić regularne uczęszczanie na zajęcia dydaktyczno- wychowawcze dziecku podlegającemu obowiązkowi przedszkolnemu i w jego przypadku pisemnie usprawiedliwiać nieobecności na zajęciach dydaktycznych, trwające ponad 5 dni,
- przyprowadzać i odbierać dziecko z placówki osobiście lub poprzez pisemnie upoważnioną przez nich osobę (zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo) w godzinach funkcjonowania przedszkola – wymagane jest pisemne upoważnienie zawierające imię, nazwisko, numer dowodu tożsamości osoby upoważnionej oraz podpis rodzica; Rodzic składa je u Dyrektora bądź Nauczyciela prowadzącego grupę; osoba upoważniona zobowiązana jest okazać przy odbiorze dziecka dowód tożsamości; rodzice (prawni opiekunowie) przejmują pełną odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego przez upoważnioną przez siebie osobę. Odbiór dziecka potwierdzony jest podpisem na liście odbioru,
- przyprowadzać do Przedszkola wyłącznie dzieci zdrowe jak również przedstawiać, na wezwanie Dyrektora lub Nauczyciela, zaświadczenie lekarskie potwierdzające, iż dziecko jest zdrowe i może uczęszczać do Przedszkola,
- informować o przyczynach nieobecności dziecka w Przedszkolu oraz niezwłocznie zawiadamiać o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych a także zgłaszać Nauczycielowi niedyspozycje dziecka zarówno fizyczne jak i psychiczne,
- uczestniczyć w zebraniach i innych formach współdziałania Przedszkola i rodziny dziecka, mających na celu właściwy przepływ informacji oraz wypracowanie wspólnych działań edukacyjnych i wychowawczych,
- na bieżąco informować Nauczyciela o zmianach danych kontaktowych – adresu zamieszkania lub numeru telefonu,
- śledzić na bieżąco informacje umieszczone na tablicy ogłoszeń,
- terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w Przedszkolu, zgodnie z umową cywilno-prawną zawartą z Dyrektorem Przedszkola,
- respektować uchwały Rady Pedagogicznej,
- zaopatrzyć dziecko w odpowiednie ubranie i obuwie umożliwiające dziecku komfort oraz bezpieczeństwo w trakcie zabawy, nauki i pracy, codzienny pobyt na świeżym powietrzu, niezależnie od warunków pogodowych, jak również zestaw ubrań do przebrania dziecka na wypadek incydentów fizjologicznych,
- odbierać dziecko w godzinach funkcjonowania Przedszkola lub ponosić koszty pobytu dziecka w placówce po godzinach urzędowania, w wysokości ustalonej przez Dyrektora,
- z szacunkiem odnosić się do wszystkich pracowników Przedszkola.
- 32
- Wychowaniem przedszkolnym mogą zostać objęte dzieci w wieku od 3-7 lat i obejmuje ono dzieci od początku roku przedszkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku przedszkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku, za zgodą Dyrektora Przedszkola.
Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu lub w innej formie wychowania przedszkolnego.
2.Dzieci mają wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka,
a w szczególności mają prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej, bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania ich godności osobistej,
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo-dydaktycznym,
- równego traktowania ze względu na płeć, rasę, wyznanie oraz stopień sprawności fizycznej i umysłowej.
- W Przedszkolu nie wolno stosować wobec dziecka żadnych zabiegów lekarskich bez zgody jego Rodziców / Opiekunów, poza nagłymi przypadkami bezpośrednio ratującymi życie lub zdrowie dziecka.
- Rodzicepodejmują decyzję odnośnie zgody (lub jej braku) na badanie dziecka przez psychologa i logopedę.
- Do obowiązków dziecka należy:
- zgodne współżycie z rówieśnikami, przestrzeganie zasad i norm ustalonych i obowiązujących w grupie przedszkolnej,
- dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie swoje oraz rówieśników,
- każdorazowe zgłaszanie Nauczycielowi konieczności oddalenia się poza wyznaczony przez Nauczyciela teren zabawy / salę zabaw / ogród przedszkolny,
- informowanie Nauczyciela o problemach fizjologicznych,
- poszanowanie zabawek, środków daktycznych, sprzętu sportowego w budynku i ogrodzie przedszkolnym a także zwracanie zabawek pożyczonych z Przedszkola lub od kolegów,
- słuchanie i wykonywanie poleceń jak również odnoszenie się z szacunkiem do wszystkich pracowników Przedszkola.
ROZDZIAŁ VII
Zasady rekrutacji i skreślania dziecka z listy wychowanków
- 33
- Przyjęcie dziecka do Przedszkola,na rok przedszkolny, następuje na podstawie umowy cywilno-prawnej o świadczeniu usług oświatowych, zawartej pomiędzy stronami tj. rodzicami (prawnymi opiekunami) lub jednym z rodziców dziecka (prawnych opiekunów), a Dyrektorem Przedszkola, po uprzednim zgłoszeniu dziecka.
- Rozwiązanie umowy, o której mowa w § 18 pkt 1 niniejszego statutu, następuje w przypadkach przewidzianych umową.
- Rozwiązanie umowy przez jedną ze stron, jest jednoznaczne ze skreśleniem dziecka z listy wychowanków Przedszkola.
- Przyjęcie dziecka do Przedszkola może nastąpić w trakcie całego roku szkolnego, w ramach limitu miejsc.
- Rodzice/opiekunowie prawni, przed podjęciem decyzji o podpisaniu określonej powyżej umowy, mogą zapisać dziecko na zajęcia adaptacyjne.
- Pierwszeństwo przy zapisie do placówki mają dzieci, które uczęszczały wcześniej na odpłatne zajęcia adaptacyjne.
- Rodzice, podpisując umowę, zobowiązani są złożyć wypełnioną kartę zgłoszenia dziecka do Przedszkola.
- 34
1.W przypadku zgłoszenia większej liczby dzieci niż limit posiadanych miejsc, stosuje się szczegółowe kryteria przyjęć dzieci. W kryteriach tych uwzględniane jest:
a.pierwszeństwo dzieci już uczęszczających do Przedszkola Galaktyka Dzieci,
b. pierwszeństwo dzieci, których rodzeństwo uczęszcza do Przedszkola Galaktyka Dzieci,
c.kolejność zgłoszeń według danego rocznika i liczby wolnych miejsc w danej grupie.
- W Przedszkolu obowiązują następujące dokumenty dotyczące rekrutacji:
a.karta zgłoszenia do przedszkola,
b.umowa o świadczenie usług;
3.Przez Rodziców rozumie się również prawnych opiekunów i Rodziców zastępczych.
4.W trakcie roku przedszkolnego dzieci przyjmowane są do placówki w ramach limitu miejsc.
5.Dane osobowe dziecka i jego rodziców (opiekunów prawnych), zawarte w dokumentach wymaganych przy rekrutacji, są gromadzone i przetwarzane zgodnie z postanowieniami zawartymi w rozdziale IX niniejszego Statutu.
- 35
1.Dziecko może być skreślone z listy wychowanków przez Dyrektora Przedszkola w przypadku gdy rodzice (prawni opiekunowie):
- nie przestrzegają postanowień statutu, regulaminu Przedszkola
i obowiązujących w placówce procedur, - nie wywiązuja się z obowiązku terminowego regulowania opłat – na zasadach zawartych w niniejszym statucie i zawartej umowie cywilno-prawnej, po uprzednim pisemnym wezwaniu do zapłaty zaległości,
- zataili informacje o stanie zdrowia psychicznego bądź fizycznego dziecka, mające wpływ na prawidłowy proces dydaktyczno-wychowawczy i/lub bezpieczeństwo innych dzieci w Przedszkolu.
- Dyrektor Przedszkola może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadkach określonych w Statucie. Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej.
- Pisemną decyzję Dyrektora o skreśleniu dziecka z listy wychowanków Przedszkola przekazuje się Rodzicom lub przesyła na adres przez nich wskazany.
ROZDZIAŁ VIII
Źródła finansowania placówki i zasady odpłatności
- 36
- Środki finansowe przeznaczane na działalność Przedszkola pochodzą z:
- a)opłat rodziców oraz opiekunów (czesne i wpisowe) dzieci uczęszczających do Przedszkola, niepodlegających zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu,
- b) darowizn sponsorów na rzecz Przedszkola,
- c) dotacji z budżetu gminy,
- d) środków przeznaczonych na działalność Przedszkola przez Osobę Prowadzącą.
- Wysokość opłat wnoszonych przez Rodziców / Opiekunów dzieci jest ustalana w umowie o opiekę przedszkolną i może podlegać zmianom. O zmianie wysokości czesnego informuje Osoba Prowadząca poprzez informację pisemną, wywieszoną na tablicy informacyjnej lub w inny sposób określony przez Dyrektora Przedszkola. W przypadku wywieszenia takiego ogłoszenia nie jest konieczne zawarcie Aneksu do umów pomiędzy Przedszkolem a Rodzicami / Opiekunami.
- W przypadku rezygnacji z Przedszkola, rodzice zobowiązani są zawiadomić o tym fakcie Dyrektora placówki, w formie pisemnej, do 20-go dnia miesiąca poprzedzającego rezygnację. W przeciwnym razie obowiązuje ich pełna odpłatność za następny miesiąc.
- Wyżywienie w Przedszkolu jest płatne, stawka ustalana jest przez firmę cateringową w porozumieniu z Osobą Prowadzącą na początku roku szkolnego, rodzice dokonują wpłaty na konto Pzredszkola po dostaniu rozliczenia za dany okres.
- Do prowadzenia placówki nie mają zastosowania przepisy o działalności gospodarczej.
ROZDZIAŁ IX
Zasady ochrony danych osobowych
- 37
- Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych
w ustawie z dnia 24 kwietnia 2018 r. o ochronie danych osobowych i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)
. 2. Każde dziecko ma prawo do ochrony jego danych osobowych.
- Dane osobowe wychowanków są przetwarzane na podstawie, przez okres, w zakresie i w celu wyznaczonym przez zawarte z Przedszkolem umowy i przepisy powszechnie obowiązującegoprawa.
4. Ogół praw i gwarancji przysługującym dzieciom w zakresie ich danych osobowych realizowany jest przez ich prawnych opiekunów.
- 38
- Dane dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.Przedszkole dopuszcza do przetwarzania danych w systemie informatycznym, tradycyjnym, na mocy pisemnych upoważnień nadanych przez Dyrektora lub inną osobę wskazaną przez Dyrektora.
2.Upoważnienie wygasa w momencie ustania zatrudnienia lub w przypadku pozbawienia upoważnienia w związku z naruszeniem przepisów ustawy o ochronie danych.
- 39
- Administrowaniem danymi osobowymi dzieci zajmuje się Dyrektor.
- Do przetwarzania danych osobowych dzieci dopuszczane są osoby upoważnione przez Dyrektora. Dostęp do danych i ich przetwarzanie bez zgody Dyrektora lub osoby przez niego upoważnionej może nastąpić wyłącznie w przypadku działań osób lub organów uprawnionych na mocy odrębnych przepisów do dostępu i przetwarzania danych określonych zasobów.
3.Osoby upoważnione do przetwarzania danych są zapoznane z zakresem informacji objętych tajemnicą, a także są zobowiązane do zachowania w tajemnicy danych osobowych oraz sposobów ich zabezpieczenia stosowanych w Przedszkolu.
- 40
- Pracownicy Przedszkola nie udostępniają przedstawicielom mediów informacji na temat dzieci i ich opiekunów.
- Pracownicy Przedszkola nie kontaktują przedstawicieli mediów z dziećmi.
3.W uzasadnionych sytuacjach Pracownik Przedszkola może skontaktować się z opiekunami dziecka i zapytać o zgodę na podanie danych kontaktowych osobom zainteresowanym.
ROZDZIAŁ X
Postanowienia końcowe
- 41
- Statut obejmuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności Przedszkola.
- Dla zapewnienia wszystkim zainteresowanym dostępu do statutu zostaje on:
udostępniany na prośbę zainteresowanych przez Dyrektora i Nauczycieli w poszczególnych grupach przedszkolnych,
b. umieszczony na stronie internetowej Przedszkola. - Regulaminy o charakterze wewnętrznym obowiązujące w placówce nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie
z odrębnymi przepisami. - Zasady gospodarki finansowej i materiałowej regulują odrębne przepisy.
- Prowadzenie Przedszkola ma charakter działalności oświatowo-wychowawczej.
- Przedszkole może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu Pracy i Kodeksu Cywilnego.
- Statut wchodzi w życie z dniem 01.09.2018 r.
Opracowała
Marzena Kaczmarczyk
